Vedtatt nominasjonsprosess for Stortingsvalg 2025 Buskerud Arbeiderparti

22 Mai 2024 - Representantskapet i Buskerud Arbeiderparti vedtar ramme for nominasjonsprosessen og oppnevner nominasjonskomite.

Innen 25.05.2020 sender partikontoret henvendelse til de som sto på lista i 2021 med spørsmål om de ønsker renominasjon. Svarfristen settes til 06.08.2024.

Svarene offentliggjøres av nominasjonskomiteen når svarfristen er ute.

01.09.2024 frist for forslag på kandidater fra kommunepartiene og AUF. Alle som foreslås skal være forespurt og ha svart ja til å bli fremmet som kandidat. Forslagene skal tilfredsstille vedtektenes regler om 50 % kjønnsbalanse. Forslagene er offentlige.

Innen 15.09.2024 sender nominasjonskomiteen ut liste til rådgivende medlemshøring. Samtlige navn som er mottatt innen forslagsfristen skal være med på lista. Nominasjonskomiteen kan i tillegg føre opp egne forslag til kandidater. Det gis anledning til å sette kryss ved inntil 10 kandidater, inntil 5 kvinner og inntil 5 menn. Det gis anledning til å fremme inntil tre tilleggskandidater. Alle på lista skal være forespurt og ha svart ja til å stå på lista.

01.10.2024. svarfristen for rådgivende medlemsavstemming. Resultatet offentliggjøres.

Senest 15. oktober sender nominasjonskomiteen sitt foreløpige listeforslag til kommunepartiene og AUF.

1. november: Frist for kommunepartienes og AUFs endringsforslag. Forslagene er offentlige.

15. november: Frist for endelig listeforslag fra nominasjonskomiteen

23.11.2024 Nominasjonsmøte