Valgkomiteens innstilling til nytt fylkesstyre

Innstilling til nytt fylkesstyre

Buskerud Arbeiderpartis leder Bjørn Tore Ødegården fra Kongsberg har varslet valgkomiteen om han etter ti år som fylkespartileder ikke stiller til gjenvalg på årsmøtet i 2018.

-Jeg er et politisk menneske og har ikke tenkt å gi meg med politikk. Men etter ti år føles det riktig å sende lederklubba i fylkespartiet videre, Det har vært en stor ære, og i all hovedsak en stor glede å leder Buskerud Arbeiderparti gjennom disse ti krevende, spennende og lærerike årene. Det har vært store oppturer og politiske seire, som ved stortingsvalget i 2009 og fylkestingsvalget i 2015, men også tider med tung motgang som da terroren rammet oss i 2011 og det forsmedelige valgnederlaget i 2017. Jeg kommer til å se tilbake på årene som fylkespartileder med stor stolthet over det sterke fellesskapet og det samholdet vi har klart å bygge i Buskerud Arbeiderparti, sier Ødegården i en kommentar.

- Valgkomiteens leder Roger Ryberg vil takke for Bjørn Tore Ødegårdens store bidrag gjennom ti år som leder. Han har virkelig gitt Buskerud Arbeiderparti alt, og vil etterlate et fylkesparti som er klare for fremtidige kamper. Det har ikke vært lett å skulle fylle tomrommet til lederduoen gjennom ti år leder Bjørn Tore Ødegården og nestleder Lise Christoffersen, sier Roger Ryberg (Lise fortsetter som tiltredene i styret ved å være stortingsrepresentant og sentralstyremedlem.)

- Jeg er imidlertid meget fornøyd med valgkomiteens resultat. Vårt forslag til ny ledergruppe med Martin Kolberg med all sin erfaring og politiske teft, Tonje Kristensen som er et ledertalent og som gjør en flott jobb i fylkestingsgruppa, og Mons- Ivar Mjelde som har gode kunnskaper innenfor organisasjonsutvikling og som er en aktiv kommunepartileder vil bli en veldig god kombinasjon. I tillegg har alle tre en solid forankring hos fagbevegelsen, fortsetter Ryberg.

- Ellers er verd å nevne at hele styret unntatt Mons- Ivar Mjelde er nytt og at vi totalt sett har senket gjennomsnittlig alder i styret. Vi har tatt hensyn til regional tilhørighet, kjønn og alder. Vi har en dissens mellom Vidar Lande fra Kongsberg og Even A. Røed fra Rollag og det lever vi godt med. Nå er det Buskerud Arbeiderpartis årsmøte førstkommende helg som skal endelig bestemme, avslutter Ryberg.