Solidaritet med Palestina

Buskerud Arbeiderpari vedtok tirsdag 14 november følgende uttalelse. Uttalelsen var enstemmig.

Solidaritet med Palestina

Konflikten mellom Israel og Palestina har vært langvarig, grusom og gjort situasjonen for palestinere svært vanskelig. Etter terrorangrepet mot Israel fra Hamas den 8. oktober har situasjonen blitt enda verre.

I tillegg til kontinuerlig luftangrep mot Gaza den siste måneden har Israel gjennomført full blokade av Gaza, og har stengt all tilgang på strøm, mat, vann, livsnødvendige medisiner og drivstoff. Utviklingen fremover er usikker. En kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen på Gaza er ulovlig og strider mot folkeretten og illustrerer i all sin tydelighet hvilken makt Israel har over okkuperte palestinere på Gazastripen.

Buskerud Arbeiderparti krever at blokaden oppheves, og at hjelpen til palestinerne slipper frem. En bakkeinvasjon av Gaza kan være starten på en voldsspiral som vil sørge for å sette sivilbefolkningens liv i stor fare og massive ødeleggelser.

Situasjonen for palestinere på Vestbredden og antisemittismen internasjonalt har også forverret seg som en konsekvens av eskaleringen i krigen. Palestinerne må få frihet, og dette må skje gjennom ikke-vold. Den palestinske frihetskampen har i flere tiår vært preget av ikke-voldelig motstand mot det israelske apartheidregimet.

Buskerud Arbeiderparti støtter palestinernes rett til sitt eget land, og står i solidaritet med den ikke-voldelige frihetsbevegelsen i Palestina. Vi i Buskerud Arbeiderparti må være tydelig på at hat, terror og vold mot sivile, og apartheidregimet i Israel som undertrykker palestinere aldri er greit.

I Buskerud må vi gjøre det vi kan for å bidra lokalt, og legge press på regjeringen for å bidra internasjonalt.

Buskerud Arbeiderparti vil:

• Anerkjenne Palestina som et selvstendig land.
  • Jobbe for at Norge tar ansvar og styrker sin internasjonale innsats mot den folkerettsstridige okkupasjonen av Palestina.
  • Ta tydelig avstand fra antisemittisme og jødehat.
  • Innføre boikott av varer fra okkuperte områder i stat, fylket og kommunene.
  • Stå opp mot kollektiv gjengjeldelse mot sivile palestinere.
  • Tilby å ta imot kvoteflyktninger fra Palestina.
  • Jobbe for at Norge tar et ansvar for å få i gang fredssamtaler, og en prosess som ender i en tostatsløsning og et selvstendig Palestina.
  • Flagge med Palestina sitt flagg på den internasjonale solidaritetsdagen for Palestina 29. november ved kommune- og fylkeshuset.
  • Jobbe for umiddelbar og varig våpenhvile.
  • Ta tydelig avstand fra Hamas sitt terrorangrep på Israel.
  • Ta tydelig avstand fra den apartheidpolitikk en som føres av den nåværende israelske regjeringen.