God arbeidslivspolitikk er kvinnekamp

Den viktigste ressursen til en arbeidsgiver er menneskene som jobber der. Derfor vil Arbeiderpartiet ha et trygt og rettferdig arbeidsliv for alle.

I 1899 gikk et uvanlig 17. maitog gjennom Kristiania. Det var et demonstrasjonstog av kvinner som marsjerte for stemmerett. Kvinnene krevde å få være fullverdige samfunnsborgere. Kampen om stemmerett og retten til organisering var hovedsaker. I dag er andre saker i fokus for kvinnebevegelsen. Sakene har likevel fellesnevnere; arbeiderkvinnene har alltid drevet både klassekamp og kvinnekamp. Det er forskjell på arbeidslivspolitikken mellom norsk Høyre og venstreside.

Åtte år med Erna Solbergs høyrestyre viste et stadig mer konkurranseutsatt arbeidsliv og privatisering av offentlige tjenester. Det skaper utrygghet for jobbsikkerheten. Nå er det andre prioriteringer.

Regjeringen Støre gjorde som noe av det første noen viktige endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke arbeidstakers rettigheter. Arbeiderpartiet vil i nye Buskerud motarbeide midlertidighet, sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og løsere tilknytning til arbeidslivet. Vi vil ha flere heltidsstillinger, og sikre arbeidstid, lønns, pensjons- og arbeidsvilkår.

Vi vet at vi må ha flere i jobb dersom vi skal har råd til å finansiere det økte velferdsbehovet i tiårene fremover. Derfor må vi skape flere jobber, få flere i arbeid, og sørge for at flere må jobbe heltid.

Ufrivillig deltid er skjult arbeidsledighet. Og det er kvinner som ofte rammes. Vi kan ikke akseptere at altfor mange kvinner tjener lite, har de tyngste jobbene og ikke engang får jobbe heltid. Det er en krise for den enkelte arbeidstaker, for likestillingen og ikke minst for vår felles velferd.

Deltid er et stort problem iblant annet kommunal og offentlig sektor, og særlig i helse- og omsorgssektoren. Undersøkelser viser at om lag en tredjedel av alle som jobber deltid gjør det fordi de ikke får tilbud om en større stillingsprosent. Deltid er også et stort problem i flere bransjer i privat sektor, som for eksempel innen renhold, hotell- og utelivsbransjen.

Koronapandemien har også vist oss smittevernsutfordringene ved at ansatte i deltidsstillinger arbeider på flere steder for å få en lønn å leve av.

Dette handler også om at vi har behov for å rekruttere nok ansatte innen velferdsyrkene til å dekke det økte behovet vi vet kommer i årene fremover. Skal helse og omsorg være en attraktiv karrierevei, trengs det hele og faste stillinger, og vi kan ikke fortsette å utdanne 2-3 personer for å dekke ett årsverk.

God arbeidslivspolitikk er kvinnekamp og en politisk prioritering. Gratulerer med kvinnedagen 8 mars.

mons ivar sommer

Mons-Ivar Mjelde, Fylkesordførerkandidat